Al tijdens haar afstuderen beginnen de ondernemersgenen te kriebelen bij Laura. Ze is op dat moment bezig met het schrijven van haar scriptie voor Alchemist, een duurzaam Nederlands kledinglabel. Ze heeft Fashion & Textille Technologies gestuurd, dus dat ze de mode in wil, was altijd al wel duidelijk, maar wat ze precies wil doen, weet ze nog niet.
Tijdens het schrijven van haar scriptie leert ze enorm veel over duurzame mode en wat mode die niet op een duurzame manier is geproduceerd doet met mens en milieu. Ze start haar eigen zoektocht naar fasionable duurzame labels en komt erachter dat er veel mooie duurzame merken bestaan.
Duurzame mode heeft toch nog een beetje een geitenwollensokken-imago, nergens voor nodig ontdekt ze. Haar idee voor Take it Slow is geboren: Alle vrouwen in Nedereland laten zien dat duurzame kleding super mooi is. Allemaal fashionable duurzame merken verzamelen op één plek.
Laura weet stiekem al dat ze wil gaan ondernemen, ze heeft de kneepjes van het vak van haar vader kunnen afkijken, maar ze had bedacht om na haar studie eerst een paar jaar werkervaring op te doen. Maar het idee voor Take it Slow voelt zo goed dat ze besluit toch meteen de sprong in het diepe te wagen.
Na haar stage gaat ze parttime werken bij een fashion agency in Amsterdam en in het weekend staat ze nog een dag in de winkel, bij Nukahiva. De andere dagen besteedt ze in eerste instantie aan het goed op papier zetten van haar idee, wat ook helpt een nog beter beeld te krijgen bij wat ze precies wil.
“ Ik heb me ook meteen ingeschreven bij de KvK. Dit voelde als een goede stok achter de deur, zo van; nu is het echt en moet ik er echt voor gaan.”
Daarnaast is er natuurlijk het financiële gedeelte dat geregeld moet worden. Ze legt haar plan voor aan haar vader. Hij is bereid haar te helpen met de financiering, een enorm groot goed, dat realiseert Laura zich en hier is ze dan ook erg dankbaar voor. Het zorgt er voor dat ze er echt voor kan gaan, dingen half doen is geen optie. Dus dit is een goede extra motivatie een enorm succes te gaan maken van Take it slow.
Nu kan ze aan de slag met alles wat er moet gebeuren om Take it slow te kunnen lanceren. Alles moet worden uitgezocht en geregeld. Er gaat veel tijd zitten in het vinden van de juiste labels voor Take it Slow en die ook nog weten te binden.
“ Een hoogtepunt tot nu toe is toch wel dat ik Filippa K heb weten te overtuigen van mijn concept. In eerste instantie liep ik na de afspraak met lege handen weg, maar niet veel later ontving ik een mail met daarin een compliment over mijn idee en dat ze graag hun label op Take it slow wilden verkopen. Echt te gek!”
Die bevestiging van tijd tot tijd is erg nodig en fijn, want er komt veel kijken bij het opzetten van een onderneming. Hierin heeft Laura zich toch wel verkeken. Denk alleen al aan de fotoshoot voor de webshop. Goede fotograaf, de juiste modellen, goede setjes samenstellen, de juiste visagie, alles moet helemaal aansluiten bij wat ze voor ogen heeft met Take it Slow.
Er komt veel bij kijken, maar dit zorgt er ook voor dat Laura veel leert in korte tijd en daar geniet ze enorm van. Ze bedenkt zich steeds dat hoe meer ze doet, hoe meer dingen ze probeert, hoe makkelijker dingen zullen gaan worden. Meer om hulp van anderen durven vragen, is iets waar ze aan wil werken. Dit kan helpen bepaalde processen makkelijker te maken en ze komt erachter dat wanneer ze om hulp vraagt, mensen altijd heel erg bereid zijn om te helpen.
Aan gebrek en geloof in haar idee ligt het in ieder geval niet! Ze gelooft enorm in haar idee en de potentie die er zit in het zichtbaarder maken van alle mooie duurzame mode labels die er al zijn, zeker online.
Sinds augustus vorig jaar is Laura bezig met opzetten van Take it Slow en dit laat ze dan ook sinds augustus aan iedereen weten via social media. Op Instagram heeft ze inmiddels al ruim 1100 volgers. Door gewoon goed te kijken naar wat anderen doen en mensen op te zoeken die zij interessant vindt, weet ze de juiste mensen te bereiken en te interesseren.
Het lastigste tot nu toe vindt ze het schrijven van bijvoorbeeld blogs. Dit is iets wat niet vanzelf gaat en daardoor veel tijd kost. Het zou dan ook ideaal zijn als de shop snel goed gaat lopen, waardoor ze bepaalde dingen kan gaan uitbesteden en zich enkel hoeft te focussen op de dingen waar echt haar kracht ligt. Een van die krachten is bijvoorbeeld het samenstellen van de collectie.
“ Echt wel trots op de collectie die ik heb weten samen te stellen. De lancering zal deze zomer zijn, dus nog even geduld, maar vanaf dan kun je een mooie verzameling van verschillende duurzame mode labels verwachten die allemaal goed op elkaar aansluiten en goed met elkaar te combineren zijn.”
Er is nog wel het een en ander te doen voor de lancering, zoals het maken van de laatste foto’s en het vinden van een goede locatie voor haar kantoor. Laura kan niet wachten tot het echt van start gaat en vindt dit tegelijkertijd ook enorm spannend. Voorlopig blijft ze nog parttime werken bij het fashion agency waar ze nu werkt. Ze hoopt dat ze zich snel volledig kan focussen op Take it Slow en is dan ook van plan een vliegende start te maken en te zorgen voor een te gek lanceringsfeest!
Over een jaar wil Laura dat Take it Slow een goed lopende webshop is, met een grote naamsbekendheid en goede vindbaarheid. Verder wil ze graag veel leuke samenwerkingen gaan creëren met interessante bloggers/influencers, die haar visie & missie delen:
“ Samen de fashion wereld een ‘ World of take it slow’ maken!”
Nog een droom zou een eigen winkel zijn, toch ook offline laten zien hoe mooi duurzame mode is, dus wie weet, over een jaar de eerste pop-up ‘Take it slow’ store..
Laura haar tips voor jou?
‘ Ga na of je echt keihard wil werken voor het idee dat je hebt. Wil je er bijvoorbeeld vakanties en etentjes voor afzeggen? Wil je er ECHT voor gaan?’
‘ Als je er voor gaat, schrijf je meteen in bij de Kvk, dan staat het gewoon vast.’
‘ Maak een goede planning, denk vooruit, dat geeft structuur. Zodra het mij even teveel wordt, is het eerste dat ik doe een planning maken, dat geeft rust.’
‘ Schrijf een ondernemingsplan. Dit heeft mij erg geholpen mijn idee goed onder woorden te brengen. Het helpt je jouw idee op papier te krijgen.’
De lancering van de webshop is komende zomer, het wordt waarschijnlijk juli, maar de precieze datum is nog niet bekend. Meer weten of Take is slow volgen? Bekijk de site of volg bijvoorbeeld op Facebook!
Pingback: Sustainable Fashion – Mijn Steentje - MEZpiration
Pingback: Best Gelezen 2017 - MEZpiration